Toinen kotimainen kieli ja vieraat kielet

Englannin, ruotsin ja venäjän opettajaopiskelija, N. vsk. (Lexica)

Tiesin haluavani opettajaksi heti yliopistoon tullessani. Olin aiemmin hakenut luokanopettajaopintoihin, mutta tajusin, että haluaisin mielummin opettaa vain lempiaineitani. Pidän opettamista luovana, ihmisläheisenä ja merkityksellisenä työnä.

Opintoihin hakiessa oli vielä käytössä vanha optihaku, joka mahdollisti opinto-oikeuden hankkimisen jo ensimmäisenä vuonna, vaikka opinnot aloittaisikin myöhemmin. Soveltuvuuskokeessa testattiin ryhmässä toimimista ja pohdittiin esimerkiksi yhteiskunnallisia aiheita kuten tyttöjen ja poikien oppimiseroja yhdessä. Yksilöosuudessa ei mielestäni ollut kovin yllättäviä kysymyksiä, vaan sain kertoa omista vahvuuksistani, heikkouksistani, kokemuksestani, motivaatiostani sekä siitä miten ratkaisisin erilaisia tilanteita luokassa. Yllättävää oli, että myös kielitaitoa testattiin.

Pedavuoden suoritin 4. opintovuonna. Suoritin pari kurssia kasvatusteiteiden perusopintoja sekä yhden pääaineeni kurssin kirjatenttinä. Tein sijaisuuksia kouluissa satunnaisesti aikataulun salliessa. Harkat olivat vähän erilaisia yläkoulussa ja lukiossa ja eri ohjaajien ohjauksessa. Aika paljon aikaa meni suunnitteluun, reflektintiin ja tuntien seuraamiseen ja loppujen lopuksi opetettavia tunteja oli melko vähän. Teoriaopinnoissa tuli hyvin OPS ja sen tuomat vaatimukset esiin ja sitä täydensi Norssin järjestämä opetus kätännöllisistä aiheista. Työlästä oli juuri opintojen muodostuminen useista eri palasista. Minulla kävi hyvä tuuri harkkaparien, ohjaavien opettajien ja didaktikon suhteen, joten pedavuosi meni mukavasti.

Lempikurssiksi muodostui harjoittelut, sillä sielä pääsi käytännössä testaamaan opittuja asioita. Laajentavassa harkassa kävin ilmaisutaidon erityislukiossa tutustumassa kielten ja ilmaisutaidon opetukseen ja tämä oli yksi lempikokemuksistani vuoden aikana.

Englannin ja venäjän opettajapiskelija, 5. vsk. (Lexica)

Kiinnostuksen aineenopettajuutta kohtaan herätti laajentuneet työllistymismahdollisuudet ja olo siitä, että opettajuus saattaisi sittenkin olla se oma juttu. Tätä vahvisti sitten omat kokemukset harjoittelluissa.

Valintakokeista jäi mieleen kysymykset digitaalisuudesta ja varhaistetusta kielten opetuksesta. Valintakokeiden jälkeen opinnot pääsi aloittamaan 4. opintovuonna, kun opetettavasta aineesta oli kertynyt 60 opintopistettä.

Pedavuoden aikana lharjoittelut olivat mieluisinta opinnoissa. Laajentava harjoittelu ja sen valinnaisosio osoittautuikin lempikurssiksi, erityisesti koska pääsi tekemään kontakteja työelämään.

Ohjaavien opettajien, oppilaiden ja muiden opeopiskelijoiden kannustus sekä positiivinen palaute on jäänyt vuodelta päälimmäisenä mieleen.

Vuoden aikana ennätti myös käydä töissä sekä määräaikaisesti että keikkamuotoisesti, joka sujui ihan hyvin. Loppujen lopuksi vuosi oli sopivan kiireinen, etenkin jos sitä vertaa muihin kielten opintoihin.

Vaikkei opettajaksi päätyisikään, vaan muuten kielialalle, niin kokemus oli silti hyödyllinen ja palkitseva!